PEMANFATAN SENSOR ANDROID SEBAGAI MEDIA EKSPERIMEN PADA MATERI GERAK HARMONIS SEDERHANA
Main Article Content
Abstract
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Please download and complete the Form, Copyright Transfer, and Ethics Statement Form. The following is provided at the time of submitting the text (Upload Additional Files):
References
Aram, S., Troiano, A., & Pasero, E. (2012). Environment sensing using smartphone. 2012 IEEE Sensors Applications Symposium, SAS 2012 - Proceedings, 110–113. https://doi.org/10.1109/SAS.2012.6166275
Ardius, A. (2020). PEMANFAATAN LABORATORIUM MAYA : PELUANG DAN TANTANGAN The Utilization of Virtual Laboratory : Opportunities and Challenges. Jurnalteknodik, November 2019, 147–160.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.Aram, S., Troiano, A., & Pasero, E. (2012). Environment sensing using smartphone. 2012 IEEE Sensors Applications Symposium, SAS 2012 - Proceedings, 110–113. https://doi.org/10.1109/SAS.2012.6166275
Ardius, A. (2020). PEMANFAATAN LABORATORIUM MAYA : PELUANG DAN TANTANGAN The Utilization of Virtual Laboratory : Opportunities and Challenges. Jurnalteknodik, November 2019, 147–160.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Dea Julianingsih, S Supryatna, N. A. (2019). Kefektivitasan Aplikasi phyphox dan Pratikum Sederhana Pegas Sebagai Media percobaan Dalam Menentukan Nilai Konstanta Pegas pada Teknologi Pembejaran Fisika. physEductech, juli, 1.
Kadir, A. R., & Keguruan, F. T. (2014). Laboratorium Riil Dengan Laboratorium Virtual.
Kapucu, S. (2017). Finding the acceleration and speed of a light-emitting object on an inclined plane with a smartphone light sensor. Physics Education, 52(5). https://doi.org/10.1088/1361-6552/aa7914
Kemendikbudristek. (n.d.). Portal Rumah Belajar. Kemendikbudristek. https://belajar.kemdikbud.go.id/
Aram, S., Troiano, A., & Pasero, E. (2012). Environment sensing using smartphone. 2012 IEEE Sensors Applications Symposium, SAS 2012 - Proceedings, 110–113. https://doi.org/10.1109/SAS.2012.6166275
Ardius, A. (2020). PEMANFAATAN LABORATORIUM MAYA : PELUANG DAN TANTANGAN The Utilization of Virtual Laboratory : Opportunities and Challenges. Jurnalteknodik, November 2019, 147–160.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Dea Julianingsih, S Supryatna, N. A. (2019). Kefektivitasan Aplikasi phyphox dan Pratikum Sederhana Pegas Sebagai Media percobaan Dalam Menentukan Nilai Konstanta Pegas pada Teknologi Pembejaran Fisika. physEductech, juli, 1.
Kadir, A. R., & Keguruan, F. T. (2014). Laboratorium Riil Dengan Laboratorium Virtual.
Kapucu, S. (2017). Finding the acceleration and speed of a light-emitting object on an inclined plane with a smartphone light sensor. Physics Education, 52(5). https://doi.org/10.1088/1361-6552/aa7914
Kemendikbudristek. (n.d.). Portal Rumah Belajar. Kemendikbudristek. https://belajar.kemdikbud.go.id/
Kuhn, J., & Vogt, P. (2013). Applications and Examples of Experiments with Mobile Phones and Smartphones in Physics Lessons. Frontiers in Sensors, 1(4).
Monteiro, M., Cabeza, C., & Marti, A. C. (2015). Acceleration measurements using smartphone sensors: Dealing with the equivalence principle. Revista Brasileira de Ensino de Fisica, 37(1), 1–6. https://doi.org/10.1590/S1806-11173711639
Nurfadilah, N., Ishafit, I., Herawati, R., & Nurulia, E. (2019). Pengembangan Panduan Eksperimen Fisika Menggunakan Smarthphone dengan Aplikasi Phyphox Pada Materi Tumbukan. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 10(2), 101–107. https://doi.org/10.26877/jp2f.v10i2.4019
Nurul H., L. P., Rahmawati, D., Suhendra, D., & Iskandar, F. (2017). Penggunaan Sensor Magnet pada Smartphone untuk Mengamati Pergerakan Bandul Ganda dalam Eksperimen Fisika. Prosiding SNIPS 2017, 387–391.
http://portal.fmipa.itb.ac.id/snips2017/kfz/files/snips_2017_lale_putri_nurul_hidayah_xyamrpojgx.pdf
Phyphox.org. (n.d.). phyphox.org. Diambil 3 September 2019, dari www.phypox.org
Staacks, S., Hütz, S., Heinke, H., & Stampfer, C. (2018). Advanced tools for smartphone- based experiments : phyphox. Physics Education.Store, P. (n.d.). phyphox. https://play.google.com/store/apps/details?id=de.rwth_aachen.phyphox&hl=in
Suciarahmat, A., & Pramudya, Y. (2015). Aplikasi Sensor Smartphone dalam Eksperimen Penentuan Percepatan Gravitasi Aplikasi Sensor Smartphone dalam Eksperimen Penentuan Percepatan Gravitasi. Jurnal Fisika Indonesia, XIX(55), 10–13. https://doi.org/https://doi.org/10.22146/jfi.24365
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan. Alfabeta.
Sutikno, M. S. (2013). Belajar dan Pembelajaran, Upaya Kreatif dalam Mewujudkan Belajar dan Pembelajaran. Holistica.